HTML

Utolsó kommentek

  • Béla bátyám: Szép napot mindenkinek! Teljesen kezdő, lelkes csilikedvelő vagyok. Keresek Peter's Pepper vagy B... (2013.08.06. 14:00) Második szüret
  • lyzX: Szépek, különlegesek! :) (2013.05.25. 21:01) Második szüret
  • hajoadmad: Sziasztok Felraktam pár képet. s1170.photobucket.com/albums/r525/vgerp/ Igazából a talajjal kap... (2012.04.18. 08:17) Az olvasó kérdez
  • nadiposzata: @hajoadmad: mivel permetezted és tápoldatoztad eddig? milyen a föld? Levél lehulláson kívül más tü... (2012.04.17. 23:40) Az olvasó kérdez
  • hajoadmad: Sziasztok Nem tudom jó helyre írok e de van egy kis problémám. Van egy pár tő chili paprikám és ... (2012.04.16. 23:18) Az olvasó kérdez
  • Utolsó 20

Egy alkalmi olvasómtól kaptam az alábbi levelet:

Szia Lemúr Miki!

Olvastam a neten a "Beérett a bhut jolokia" blogodat. A segítségedet szeretném kérni!

Napokban kaptam egy Angliában dolgozó barátomtól egy ilyen paprikát,közepesen száraz állapotban.

Kivettem belőle a magokat (kb. 40 db. volt benne). Ajándékba adtam pár ismerősömnek,és persze el is ültettem belőle.

Viszont most olvastam a neten,hogy ezek a magok nem biztos hogy csíraképesek!?

Ha esetleg ez "álhír" lenne,akkor milyen körülményeket javasolsz a növénynek,és igényel-e más segédletet (táp stb)

Nagyon köszönöm válaszodat!

Tisztelettel, XY

Általános szabály, hogy a termésből kibányászott magok a keresztbeporzás miatt nagy valószínűséggel nem fognak olyan termést hozni, mint amilyet az ember remél tőlük. Persze el lehet őket ültetni, és jó esetben lesz is belőlük valami, ami emlékeztet az eredeti növényre, de annak inkább valamilyen hibridje lesz. A magmentésre szánt növényeket általában külön kezelik, teljesen izolálják őket a többi fajtától.

Ami a csíraképességet illeti: ezt nehéz megmondani. Önmagában a száraz termés miatt még nem kell lemondani a magról, de ha nagyipari módszerekkel, meleg légbefúvással stb. kezelték a termést, hogy a száradási folyamatot meggyorsítsák, az valóban károsan befolyásolhatja a csíraképességet. 

Azért szerintem vesd el őket, növényt gondozni mindig jó móka, én is sikerrel ültettem már tescós habaneróból kinyert magot. A képen látható növény meg egy olyanból bújt ki, amit külföldről ajándékba kapott, szárított egész chiliből kapartam ki tavaly októberben. Túlélt már egy levéltetű inváziót is, lássuk, mi lesz belőle.

A magot pár milliméter földréteg fedje, és a földet mindig tartsd nedvesen (azért ne tocsogjon). A cserepet fedd le üveglappal vagy plexivel, esetleg egy nagy befőttesüveggel, hogy bentmaradjon a pára. Csírázáskor fokozottan fontos a meleg, ha nincs ultrabrutál fűtés, tedd a fűtőtestre. Számíts rá, hogy a 3-4, de akár 6 hetet is kell várnod, amíg a csírák megjelennek (ha egyáltalán). Ekkor már fontos számukra a sok fény is. A bhut jolokia különleges, klassz növény, de nem a legkönnyebben kezelhető, leghálásabb fajta.

A kezdeti kis sziklevelek után kezdi hajtani a valódi leveleit, ha már van két pár, ültesd át őket egyesével nagyobb cserépbe. Levéldísznövényeknek szánt tápoldatot is adagolhatsz nekik (mértékkel), hogy erősödjenek (virágzás előtt persze fokozatosan váltani kell, különben se virág, sem termés nem lesz). Itt írtam pár további tippet a neveléshez: http://chilivili.blog.hu/2010/07/09/photoshop_helyett

Sok sikert!

Címkék: bhut jolokia

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://chilivili.blog.hu/api/trackback/id/tr552674969

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nadiposzata 2011.06.03. 17:35:36

He!

Te eszt így kened vágod és engem tanácsoltatsz? :D
Ide fogok járni tanulni, mester!

Lemúr Miki · http://hosszutav.blog.hu/ 2011.06.03. 21:12:24

@gigicske: Azért az újhitűséget beszoptam big time, hümm? :)

kispikasso 2012.02.03. 16:43:56

Üdv mindenkinek!Lenne pár kérdésem,hol szerzhetnék pár chilli magot.Esetleg csere is érdekelne.Nekem van egy csomó narancssárga habanero.Valamien thaij red chili kinai gyorsétkezdében vettem a chillit,jó csípős 10 ből kb 6 az erőssége.Érdekelne habanero red,és
bhut jolokia ha valaki tud bármit kérem írjon a kispikasso@freemail.hu címre köszönöm.Ui: csíraképesek a magok most bújtak ki nemrég.

kertib 2012.02.23. 22:53:40

Én szívesen csíráztatok fitotronban (18h 25C/6h 18C)chili magot bárkinek Jiffy spotban. Bhut/Naga Jolokkia és Naga Viper-t vetettem, ~2hét alatt ki is csírázott az összes mag. Amúgy lehet kapni Osram Fluora csövet (Bauhaus) elég a 18W-os is.
Azért azt tudni kell, hogy hatalmas a fény és a hőösszeg igénye ezeknek a növényeknek, már decemberben el kell vetni a magokat, és edzeni a palántákat a kiültetés előtt.

simsonpro 2012.03.05. 14:20:43

(kertib)
Most szereztem be Indiából Bhut Jolokia paprikát, olyan kérdésem lenne, hogyan tundék legbiztosabban termeszteni ebből a paprikából.
Még nem vagyok jártas etéren.
Ha tudna választ adni, akkor legyen szíves a e-mailomra küldje: stefi1@freestart.hu

hajoadmad 2012.04.16. 23:18:57

Sziasztok

Nem tudom jó helyre írok e de van egy kis problémám.
Van egy pár tő chili paprikám és nagyon elkezdtek sárgulni a levelei elgyengülnek majd lehullanak?
Van valakinek ötlete, hogy mitől lehetséges?
Ti mivel szoktátok permetezni illetve tápoldatozni?
Válaszotok előre is köszi

nadiposzata 2012.04.17. 23:40:48

@hajoadmad: mivel permetezted és tápoldatoztad eddig? milyen a föld?
Levél lehulláson kívül más tünet a száron? Kívülről-befelé illetve alulról felfelé sárgult-e?
SKéped esetleg van-e róla?

hajoadmad 2012.04.18. 08:17:07

Sziasztok

Felraktam pár képet.
s1170.photobucket.com/albums/r525/vgerp/

Igazából a talajjal kapcsolatban annyit, hogy kb 1 1,5 hete amikor ezek a tűnetek jelentkeztek szereztem eredeti marhatrágyát amit általános virágfölddel összekevertem, ezekbe lettek átültetve a növények.
Permetezve egyszer volt réz tartalmú Funguran-al, tápozás tekintetébe pedig általános vita flora általános tápoldatot kapott de kb 3 hete 1szer.
süti beállítások módosítása